Mnohí z nás zavrú tento rok v práci dvere v piatok 20.12 a otvoria ich najskôr po Novom roku alebo Troch kráľoch.  Čakajú nás 2 až 3 týždne pobytu doma alebo na vianočnej dovolenke. Človek by čakal, že sa za ten čas poriadne zrelaxujeme, strávime čas s rodinou a možno budeme robiť aj veci, na ktoré počas všedných dní nemáme čas.

Mám však pocit, že je to celé inak a po sviatkoch máme chuť vziať si dovolenku. Väčšina Slovákov si počas vianočného voľna dopraje ako len môže – či už na tanieri alebo luxusných darčekov (ktoré často ani nepotrebuje). Vianociam u nás vládne konzum a (prepáčte za výraz) aj obžerstvo. Pritom vymyslené to takto nebolo. Tradičné vianočné suroviny ako med, mak, kapusta, hríby, ryba, zemiaky a zelenina určite nie sú problémom. Problémom sú skôr porcie jedál, dezerty v podobe koláčov a zákuskov a „jedenie z nudy“ pri Popoluške. A keď už aj brucho bolí, tak nevadí, však som pred Vianocami nakúpila  kvapky na žlčník aj pancreolan. A že už na Štefana je gombík na nohaviciach nejako ďaleko tiež nevadí – však po skončení „voľna“ začne diétka a do plesovej sezóny to určite dám dole. Čo vy na to, je tam aspoň kúsok pravdy?

Ako to teda urobiť, aby sviatkovalo aj telo – aby nás nič nebolelo a aby sme sa cítili dobre a neboli preplnení? Žiadna askéza v tom nie je.

Tu sú moje tipy:

  1. V prvom rade skúste zdravšie alternatívy sviatočných jedál. V šaláte nemusí byť majonéza, stačí aj plnotučný biely jagurt (chutia skoro rovnako). Ryba nemusí byť vyprážaná, stačí pečená v rúre. Tak si navyše zachová maximum omega-3 mastných kyselín (o tom už vedia účastníci webináru Imunoaktívna výživa). Pri dezertoch skúste pečené jablká, ovocné šaláty s tvarohom, orechy a sušené ovocie. Takéto jedlá vrelo doporučujem všetkým- nielen rodinám s malými deťmi.

  2. Žujte, jedzte pomaly a vychytnávajte! Nie každému na Štedrý deň prospieva celodenná hladovka. Ak má večera skončiť bolesťou žalúdka alebo žlčníkovým záchvatom, nebuďte celý deň o hlade.

  3. Pohyb – alfa&omega zdravého bytia. Minimálne 2 prechádzky za deň pomôžu k lepšiemu tráveniu a aspoň trochu znížia ukladanie podkožného tuku. Ak počas roka cvičíte, Vianoce sú ideálnym obdobím, kedy si zaradiť nové druhy cvičení a doplniť tréningy, keďže času na rozmýšľanie máme habadej.

Nikto nie je dokonalý (a tak to má byť) a občas sa nájdeme aj s tretím koláčom v ruke (priznávam sa aj ja). Vôbec to nevadí, ak sa počas roka snažíte fungovať v zdravom móde. V tomto prípade sa netreba strážiť až tak prísne. Stačí len počúvať svoje telo- ono presne vie, čo potrebuje a ak má navyše, dá nám to veľmi rýchlo vedieť. Len nesmieme byť hluchí  a dobre ho počúvať!

Krásne Vianoce, priatelia!

Lenka

PharmDr. Lenka Bukviarová

Šťastná mamina 2 dcér, vyštudovaný farmaceut, aromaterapeut, podporovateľka celostnej medicíny a zakladateľka osvetových projektov pre rodičov Web zdravej rodiny a Škola zdravia pre mamičky.

 Tieto informácie nenahrádzajú lekárske vyšetrenie.

Pripravujeme v roku 2020

  [webinár] 

  Detská bylinkáreň

 

  [workshop] 

1. pomoc pre rodičov

 

  [webinár] 

  Zdravší škôlkar

 

  [webinár] 

  Prírodná samoliečba u detí

 

  [webinár] 

  Otravy v domácnosti

 

  [webinár] 

   Zdravé leto

 

  [webinár] 

 Dovolenka s deťmi

 

  [webinár] 

 Zdravšia jeseň 

 

  Prekonaj strach z pôrodu 

[dôverne s pôrodnou asistentkou]

 

  [webinár]   

   Akadémia: MAMA

  [webinár] 

   Zdravá a šťastná mama

 

  [webinár] 

   24 predvianočných dní

 

Vianočné poukážky na webináre

PharmDr. Lenka Bukviarová

Šťastná mamina 2 dcér, vyštudovaný farmaceut, aromaterapeut, podporovateľka celostnej medicíny a zakladateľka osvetových projektov pre rodičov Web zdravej rodiny a Škola zdravia pre mamičky.

 Tieto informácie nenahrádzajú lekárske vyšetrenie.