To, ako spíme ovplyvňuje takmer všetky naše telesné systémy, imunitný nevynímajúc. Je dokázané,že zdravý spánok zvyšuje odolnosť voči infekciám a podporuje správnu činnosť imunitného systému.

A práve to ho robí jedným zo základných pilierov prirodzenej podpory imunity. Ak máme spánku nedostatok – či deti alebo dospelí, je tu vyššia šanca, že ochorieme pri strete s patogénom – vírusom, baktériám atď., ktorá je pôvodcom ochorenia.

Ak sme v spánkovom deficite a zároveň ochorieme, bude organizmus potrebovať na vyliečenie a rekonvalescenciu dlhší čas. Zdravý spánok teda zvyšuje našu odolnosť voči INFEKCII. Ako je to možné?

Odpoveďou sú cytokíny – bielkovinové látky, z ktorých niektoré sú uvoľňované počas spánku. Tieto isté látky majú v tele okrem iného aj ďalšiu dôležitú funkciu -regulujú imunitnú odpoveď organizmu.

A práve preto spolu spánok a imunita veľmi suvísí. Nedostatok spánku spôsobuje pokles hladiny cytokínov. Navyše, klesajú aj hladiny protilátok a ďalších molekúl dôležitých pre imunitnú odpoveď.

Deťom sa síce spánkové cykly vyvíjajú dlhé mesiace po narodení, ale vďaka niekoľkým správnym krokom dokážeme ich spánok pozitívne ovplyvniť.

MOJE 3 TIPY ako spánok ZLEPŠIŤ:

1. Dve hodiny pred spaním eliminujte modré svetlo monitorov, TV a mobilov.

2. Zvoľte ľahkú, ale sýtu večeru, ideálne s potravinami bohatými na tryptofán.

3. Difuzujte esenciálne oleje – s ohľadom na vek detí. Bezpečne môžete použiť levanduľový esenciálny olej alebo kadidlo.

Viac podrobných informácií si vypočujte vo vo videu.

PharmDr. Lenka Bukviarová

Šťastná mamina 2 dcér, vyštudovaný farmaceut, aromaterapeut, podporovateľka celostnej medicíny a zakladateľka osvetových projektov pre rodičov Web zdravej rodiny a Škola zdravia pre mamičky.

 Tieto informácie nenahrádzajú lekárske vyšetrenie.