Oficiálna denná dávka pre osoby do 18 rokov nebola doposiaľ stanovená. Veľká väčšina výživových doplnkov na trhu s obsahom rakytníka uvádza odporúčané dávkovanie až od 3 rokov alebo ho vôbec neuvádza. Jedným dôvodom je, že rakytník môže v ojedinelých prípadoch vyvolať alergickú reakciu. Druhým dôvodom je vysoký obsah C vitamínu v rakytníku. Na trhu sa (takmer) nenachádzajú štandardizované extrakty, čo znamená, že obsah vitamínu C vo výživovom doplnku s rakytníkom nie je presne určený. Keďže takmer žiadny výrobca neuvádza celkové množstvo vitamínu C vo výživovom doplnku (alebo v určitom objeme šťavy, oleja alebo sirupu), nedokáže ani stanoviť odporúčanú dennú dávku s ohľadom na odporúčanú dennú dávku vitamínu C.  Užívanie rakytníka u detí mladších ako 3 roky by malo byť podľa výrobcov skonzultované s lekárom.

Na druhej strane…

Na trhu nájdete aj jeden výživový doplnok s obsahom rakytníka, ktorý uvádza dávkovanie už pre deti od 1. roku života. Takéto dávkovanie tomuto výrobcovi schválila aj Česká pediatrická spoločnosť, ktorá nepredpokladá žiadne vedľajšie účinky a považuje rakytník za bezpečný už pre ročné deti.

Aký si vybrať?

Ak sa rozhodnete pre výživový doplnok s obsahom rakytníka, na výber je rakytníková šťava, sirup, olej a kapsuly. Najkvalitnejšie produkty z rakytníka sú vyrobené studeným procesom pre zachovanie maximálneho množstva biologicky aktívnych látok. Pestovanie by malo prebiehať za ekologických podmienok, teda s použitím minimálneho (alebo žiadneho) množstva chemických pesticídov. Veľkou výhodou bude, ak si vyberiete produkt bez pridaného cukru a umelých sladidiel. Vrelo odporúčam aj čaj z rakytníka, prípadne celé plody k priamej konzumácii (vždy podľa odporúčanej dávky výrobcu).

Rakytník a imunita

Rakytník je prirodzeným zdrojom viacerých imunoaktívnych látok – látok potrebných pre správne fungovanie imunitného systému. K nim však patrí aj mnoho iných látok, ktoré sa oplatí zaradiť do imunitného jedálnička. Ktoré to sú a ako potraviny pripraviť, aby boli nutrienty pre telo biologicky dostupné? Ako zabrániť strátám vitamínov v procese úpravy a skladovania potravín?  A najmä ako súvisí nesprávna výživa so zvýšenou chorobnosťou ? O tom si prečítajte v mojich ďalších článkoch.

Zdroje: 1. 2. 3. 4. 5.

PharmDr. Lenka Bukviarová

Šťastná mamina 2 dcér, vyštudovaný farmaceut, aromaterapeut, podporovateľka celostnej medicíny a zakladateľka osvetových projektov pre rodičov Web zdravej rodiny a Škola zdravia pre mamičky.

 Tieto informácie nenahrádzajú lekárske vyšetrenie.