Metóda tak účinná pre podporu zdravia a predsa ešte stále rodičmi málo používaná. Otužovanie už od perinky má pre dieťa množstvo nesporných výhod. Ak máte práve doma bábätko, bezpečný návod nájdete v tomto článku. Ak je váš drobec už starší, čítajte ďalej tu. Ale poďme od začiatku…

Princíp a fakty o otužovaní

» Pôsobením chladnej vody dochádza k zníženiu prietoku krvi pokožkou (na periférii). Ide vlastne o obranný mechanizmus- ochranu vnútorných orgánov pred ochladením. Periférne cievy (na koži) sa zúžia, čím sa zabráni stratám tepla kožou. Ochladením tela dochádza k zvýšeniu intenzity metabolizmu a zvýšenej tvorbe tepla. 

» Ak sa otužujeme, zlepšuje sa nám prekrvenie a pružnosť našich ciev, čo pôsobí veľmi priaznivo na naše kardiovaskulárne zdravie.

»  Otužovaním si telo postupne privyká na teplotné výkyvy  a vďaka tomu je potom nižšie riziko prechladnutia a ďalších respiračných ochorení.

» Z pohľadu imunitného systému dochádza vďaka niekoľkotýždňovému otužovaniu k zvýšeniu hladiny bielych krviniek- leukocytov a ďalších buniek a molekúl imunitného systému v krvi. To znamená, že reakcia imunitného systému na prípadný patogén (baktériu alebo vírus) bude pohotovejšia.

» Pri otužovaní dochádza k uvoľňovaniu dopamínu a tiež stresových hormónov adrenalínu a kortizolu. Preto je otužovanie „akútnou stresovou reakciou a pozitívnym stresom.“ Otužovanie nám teda prospieva z krátkodobého, ale aj dlhodobého hľadiska. Podľa niektorých zdrojov nám môže zabezpečiť predĺženie života, prevenciu kardiovaskulárnych a neurodegeneratívnych ochorení, obezity, respiračných ochorení, zníženiu zápalu a reumatických ochorení.

Otužovanie detí

Ak vaše dieťa kúpete, postupujte podľa návodu ako pri otužovaní bábätiek (nevadí ak je dieťa aj staršie). Vďaka tomuto citlivému návodu bude otužovanie dieťatku určite príjemné. Ak dieťa väčšinou len sprchujete a s otužovaním ešte len začínate, prečítajte si tieto tipy:

» Pred sprchou nechajte dieťa chvíľku nahé zahriať sa bežným pohybom po byte. Stačí pár minút pre malé zahriatie.

» Sprchu začnite bežne používanou teplotou a o chvíľu ju mierne znížte na takú, ktorá je dieťaťu ešte príjemná. Sledujte reakciu a nerobte nič nasilu.

» V priebehu ďalších dní teplotu postupne znižujte. Stále spolu komunikujte, aby ste vedeli ako sa dieťa cíti.

» Po sprche dieťa dobre utrite a ak je to možné, nechajte ho chvíľku behať nahé, až potom ho oblečte.

» K otužovaniu detí patrí aj otužovanie vzduchom, ktoré môže zahŕňať prechádzky v každom počasí, spánok vonku, primeranú teplotu v byte (hlavne neprekurovať!) a striedmosť v obliekaní.

Naše telo je na otužovanie pripravené ráno, keď sme oddýchnutí. Vďaka rannej chladnej sprche sa zlepší prekrvenie v celom tele a budeme mať viac energie do nového dňa. Naopak večerné otužovanie môže niekedy spánok zhoršiť.  Preto porozmýšľajte, či nebude lepšie krátku chladnú sprchu zaradiť hneď po raňajkách.

Otužovaniu sa venujte pravidelne. Nezabudnite, že jesenné a zimné ochorenia nespôsobuje zima ako taká, ale skôr to, že si vďaka úplnému vyhýbaniu sa chladu nemalo telo kedy na zmeny teploty zvyknúť.

Tipy pre otužovanie dospelých

Platí všetko vyššie uvedené. Taktiež vám doporučujem na konci sprchovania teplotu na pár sekúnd až minút znížiť až na takú, akú ešte znesiete. Počas sprchy nestojte na mieste, ale aspoň prestupujte, aby ste telo pohybom zahriali. A ak sa po domácom otužovaní napokon v zime rozhodnete vstúpiť do jazera alebo rieky, poraďte sa najprv so svojim lekárom, ktorý zhodnotí váš zdravotný stav. Veľmi nízke teploty môžu byť problematické najmä pre kardiologických pacientov.

ZDROJE 1. 2.

PharmDr. Lenka Bukviarová

Šťastná mamina 2 dcér, vyštudovaný farmaceut, aromaterapeut, podporovateľka celostnej medicíny a zakladateľka osvetových  projektov pre rodičov Web zdravej rodiny a Škola zdravia pre mamičky.

 Tieto informácie nenahrádzajú lekárske vyšetrenie.

[online kurz]  ZDRAVÉ LETO S DEŤMI