Rôzne potraviny obsahujú veľké množstvo imunoaktívnych látok a je preukázané, že existuje vzťah infekcia, resp. odolnosť voči ochoreniu-imunita-výživa. Ak niektorý z potrebných elementov chýba, náchylnosť organizmu na infekcie je vyššia. Doplnením chýbajúcej látky sa činnosť imunitného systému obnoví.

Nedostatočná, resp. „chudobná výživa“ teda môže byť dôvodom vyššej náchylnosti na rôzne infekcie.

Čo je to nedostatočná, resp. „chudobná výživa“

  1. Podvýživa

  2. Obezita

  3. Nesprávna skladba výživy

Prvé dve kategórie sa Slovenska týkajú v minimálnej miere. V rozvojových krajinách je problémom hlad, čiže úplná podvýživa alebo jednostranná strava (len ryža, len chlieb atď.) Chýbajú ďalšie potrebné látky, či už z radov makronutrientov (tuky, cukry, bielkoviny) alebo mikronutrientov (vitamíny, minerálne látky atď.) Podvýživené deti sú oveľa náchylnejšie na rôzne infekcie a keďže v týchto oblastiach je zdravotná starostlivosť na nižšej úrovni, prejaví sa to aj vyššou mortalitou.

Druhým protipólom je obezita, ktorá pri deťoch vzniká väčšinou ako dôsledok nedostatku pohybu v kombinácii s neprávne zloženou výživou. Dôsledkom nadbytočného príjmu cukru a nezdravého tuku namiesto vyváženej stravy sa ukladá v tele tukové tkanivo, čím sa mení aj fungovanie imunitného systému. Znižuje sa obranyschopnosť organizmu a náchylnosť na infekcie je vyššia.

Ako to je na Slovensku?

Najčastejším problémom je u nás nesprávna skladba detskej výživy- nedostatočný príjem čerstvého ovocia a zeleniny, kvalitných sacharidov a tukov, rýb, mäsa (alebo iných zdrojov železa) alebo mliečnych probiotických výrobkov. Namiesto týchto potravín sa do detského jedálnička stále častejšie dostáva mnhoho priemyselne spracovaných výrobkov, medzi nimi aj tzv. „detských“ potravín, z ktorých väčšina pre svoje zloženie nie je vhodná ani pre dospelých.

 WHO hodnotila asi 8000 detských potravín, pričom približne 1/3 z nich obsahovala pridaný cukor alebo iné sladidlá. Výrobcovia na otázky „PREČO?“ odpovedajú, že ich výrobky neslúžia na pravidelnú konzumáciu, ale len ako občasný „snack.“  Návyk na sladkú chuť ale vzniká ľahko a výsledkom môže byť odmietanie plnohodnotnej výživy. Cukor v detských potravinách.

A sme na začiatku – bez pestrej stravy nie je možná správne fungovanie imunitného systému.

Ako poskladať imunoaktívnu výživu?

Pre správne fungovanie imunitného systému je dôležitých spolu 10  nutrientov z radov vitamínov, minerálnych látok, mastných kyselín a ďalšie. Dobre hádate, že se bude patriť vitamín C, D, železo, zinok, omega 3 mastné kyseliny. To je prvá polovica. Aké sú tie ďalšie, nemenej dôležité látky a ako ich upraviť tak, aby boli pre telo biologicky dostupné? Ako zabrániť strátám vitamínov v procese úpravy a skladovania potravín? Dozviete sa v mojich ďalších článkoch.

Zdroje:

1.  2. 3.

PharmDr. Lenka Bukviarová

Šťastná mamina 2 dcér, vyštudovaný farmaceut, aromaterapeut, podporovateľka celostnej medicíny a zakladateľka osvetových projektov pre rodičov Web zdravej rodiny a Škola zdravia pre mamičky.

 Tieto informácie nenahrádzajú lekárske vyšetrenie.