Pobyt na slnku je najlepší spôsob ako si v tele prirodzene vytvoriť vitamín D, ktorý zabezpečuje správne fungovanie mnohých procesov v tele. Navyše, slnečné lúče pozitívne vplývajú aj na náladu. Ale kedy si treba dať na slnko pozor? Pri deťoch vždy, pretože viac ako 80 % celoživotnej dávky slnečného žiarenia dostaneme do 15. roku života.

Čo je to slnečné žiarenie?

Slnečné žiarenie dopadá na Zem vo forme elektromagnetických vĺn. Z polovice pozostáva z viditeľného svetla (vlnová dĺžka 400-700 nm), 45% tvorí infračervené žiarenie (nad 700 nm), ktoré pociťujeme ako teplo a 5% je UV žiarenie. To sa delí na UVA a UVB. UVA žiarenie (320-400 nm) podporuje priame zhnednutie, avšak preniká hlboko do kože a pri dlhodobej expozícii navodzuje starnutie pokožky. UVB (280-320 nm) je nebezpečnejšie, pretože spôsobuje začervenanie kože, čo je vlastne zápal a podporuje vznik národov kože. Štatistiky udávajú, že za posledných 20 rokov sa výskyt rakoviny kože na Slovensku zdvojnásobil.

Prečo je detská pokožka citlivejšia na slnko ako pokožka dospelých?

Prirodzené obranné mechanizmy kože voči vonkajším vplyvom nie sú vyvinuté až do približne 6. roku života. Oproti pokožke dospelých je detská pokožka asi 5-krát tenšia, bunky nie sú zoskupené tak tesne a tvorba ochranného pigmentu je nízka. To znamená vysokú priepustnoť pre UV žiarenie a faktom je, že dieťa sa môže rýchlo spáliť. Navyše, u detí je aj nižšia aktivita potných žliaz, takže sa s vysokými teplotami nevedia dostatočne vyrovnať a ľahko sa prehrejú a dehydrujú. Nezabúdajte preto ani na pitný režim.

Čo je to spálenie kože na slnku?

Ide o zápal kože spôsobený UVB žiarením, pričom dochádza k priamemu poškodeniu kože. Je dokázané, že u dospelých, ktorí sa v detstve spálili, je vyššie riziko rakoviny kože. Koža si všetko pamätá a následky sa môžu prejaviť až po desiatkach rokov.

Ako chrániť detskú pokožku pred spálením?

1. Deti do 1. roku by vôbec nemali byť vystavované priamemu slnečnému žiareniu. U detí do 3 rokov sa doporučuje pobyt na slnku výrazne obmedziť.

2. Medzi 10. a 16. hodinou preniká slnečné žiarenie na Zem najintenzívnejšie, preto sa pobytu vonku s deťmi vyhnite. V tomto prípade sa ani na zamračenú oblohu nedá spoliehať, pretože aj oblaky môžu slnečné žiarenie prepúšťať.

3. Používajte opaľovacie krémy pre deti. Vo všeobecnosti platí natrieť pokožku aspoň 15 minút pred pobytom na slnku, aby sa krém stihol vstrebať. Natretie treba zopakovať každých 30-60 minút alebo po každom kúpaní, resp. utretí uterákom. Pre Európu platí norma používať 2 mg opaľovacieho krému na cm²  kože (36 g, resp. 4 polievkové lyžice na dospelého, deti polovica), čo sa v praxi málokedy dodržuje. Používajte preto viac prípravku, ako ste bežne zvyknutí.

4. Piesok, voda, sneh a dokonca aj biela stena domu odrážajú slnečné lúče, preto je v týchto prípadoch vyššia šanca spálenia.

5. Deti obliekajte do bavlneného oblečenia, ktoré lepšie saje pot, čím predídete zápalom kože. U malých detí sú najvhodnejšie tričká s rukávom, pretože najľahšie sa spália plecia. Látka oblečenia by mala byť dostatočne hustá, čo zistíte tak, že sa na ňu pozriete oproti oknu. Pred žiarením najlepšie chránia tmavé farby. Netreba zabudnúť na tienenie hlavy čiapkou so šiltom alebo klobúk. Už aj na slovenskom trhu sa dá kúpiť špeciálne detské oblečenie s SPF faktorom. Taktiež nezabudnite na slnečné okuliare, ktoré by mali blokovať UV žiarenie. Najkvalitnejšie sa dajú kúpiť v optike.

6. Používajte tyčinku na pery s UV faktorom.

7. Pomôcť si čiastočne môžete aj stravou. Je vhodné pridať do jedálnička karotenoidy (najmä ovocie a zelenina žltej a červenej farby). Z betakaroténu vzniká vitamín A, ktorý pôsobí ako antioxidant. Ideálne je podávať len mierne tepelne upravené karotenoidy (dusené, varené v pare), pretože tie majú lepšiu vstrebateľnosť.

Opaľovacie prípravky. Ako sa v nich vyznať a vybrať ten správny?

Na každom opaľovacom kréme je uvedený údaj SPF – sun protecting factor. Toto číslo vyjadruje, koľkokrát dlhšie môžete ostať na slnku bez spálenia, v porovnaní s časom opaľovania bez opaľovacieho prípravku. Napríklad, ak sa bez natretia spálite za 5 minút, pri natretí krémom s SPF 15, môžete na slnku ostať 15x dlhšie – 75 minút. Údaj SPF sa týka len UVB žiarenia. Či krém spĺňa kritérium ochrany proti UVA žiareniu, zistíte tak, že na obale bude symbol UVA v krúžku.

Existujú dva základné typy opaľovacích prípravkov, a to chemické a fyzikálne (minerálne) filtre. Chemické filtre môžu spôsobiť podráždenie pokožky a alergizovať. Pre deti sú vhodné fyzikálne filtre, ktoré na rozdiel od chemických žiarenie odrážajú ako zrkadlo a vôbec ho nepohlcujú. Ide o látky ako oxid titaničitý (titanium dioxid) a oxid zinočnatý (zincum oxidatum). Ak na obale opaľovacieho prípravku nie je uvedený typ filtra, prečítajte si zloženie alebo sa poraďte v lekárni. Na trhu sú aj opaľovacie prípravky s obsahom spomínaných filtrov vo forme nanočastíc, ktoré by sa mali lepšie vstrebávať do pokožky. Tieto neodporúčam, nakoľko ich bezpečnosť nebola zatiaľ dostatočne preukázaná.


Vodeodolnosť opaľovacieho prípravku znamená, že je pokožka chránená aj vo vode, ktorá takisto prepúšťa časť UV žiarenia. Napriek tomu, že je prípravok označený ako vodeodolný, treba natretie po návrate z vody zopakovať, pretože časť každého prípravku sa vodou vždy zmyje.

A čo urobiť po opaľovaní?

Vždy po opaľovaní je potrebné použiť prípravok po opaľovaní, najčastejšie s obsahom pantenolu, ktorý pokožku hydratuje a regeneruje. Ďalšími zložkami týchto prípravkov bývajú antioxidanty, ktoré chránia pred vznikom voľných radikálov a podporujú reparáciu poškodených buniek.

Prvá pomoc pri spálení

Postupujte rovnako ako pri popálenine. Na postihnuté miesto dajte opakovane studený obklad a použite pantenol v spreji. Spálené miesto nešúchajte uterákom a nechajte voľne na vzduchu. Nezabúdajte ani na pitný režim, aby nedošlo k dehydratácii. V prípade bolesti môžete podať liek na tlmenie bolesti. Ak by nastúpila nevoľnosť, zvracanie, horúčka, zimnica, pľuzgiere, opuch alebo by bolo dieťa apatické, neváhajte navštíviť lekára.

PharmDr. Lenka Bukviarová

Šťastná mamina 2 dcér, vyštudovaný farmaceut, aromaterapeut, podporovateľka celostnej medicíny a zakladateľka osvetových projektov pre rodičov Web zdravej rodiny a Škola zdravia pre mamičky.

 Tieto informácie nenahrádzajú lekárske vyšetrenie.